Saturday, April 14, 2012

mari blaja bahasa sarawak



sekadar gambar hiasan


ok pada pagi sabtu yang hening ni lagi damai di hati,aku bebesar hati dan jujur nak ajar korang bahasa sarawak..bahasa sarawak ni x la susah korang nak blaja senang je...tapi bunyi apabila bercakap agak funny jugak la,itu bagi orang yang x pernah dengar..tapi pada yang pernah dengar bahasa tu sangat unik..bahasa sarawak ni ada macam2 seleng..macam kat semenanjung..ada seleng perak n ada seleng kedah..begitu juga sarawak...ok mari kita mula blaja sekarang...click sini!~



aok
-aok ni digunakan utk macam iya...contoh,
*bahasa semenanjung:kamu dah makan?
 -yup aku dah makan
*sarawakian:sudah makan tek?
 -aok,mek dah makan tok.

kamek
-kamek ini digunakan seperti saya...contoh:
 *semenanjung:saya suka makan ayam
 *sarawakian:kamek suka gilak makan manok!

kitak
-kitak ini digunakan seperti awak,contoh..
 *semenanjung:awak ni hemsem la macam alif
 *sarawakian:kitak ni emsem gilak-gilak kedak alif jak..

so sampai sini dulu aku ajar korang..jumpa lagi dalam episod yang akan datang..korang mesti rasa lawak kan bahasa tue..tapi percayalah kalau korang dah pandai cakap kompem rasa diri ini begitu comel sekali..keh..keh...sekian wasalam....

10 comments:

  1. Replies
    1. zaman bila for the next chapter . esok lusa wa duduk hutan mana ada belog belog neh . hahahaha

      Delete
  2. kamekkk na belajaaaaaaaaaa gakkkkkkkkkkkkkkkk ^^ hehe *eden toraiiiiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahaha...blaja je

      Delete