Friday, March 23, 2012

CERPEN PART 2(SENDIRI BUAT)HEHE!!


 final exam..ha!x lama lagi tamat pembelajaran aku kat sini,x sabar aku nak balik malaysia...amir?lama aku tak jumpa mamat tue,bulan lepas aku terima email dia,dia bagitahu sekarang dia dah jadi senior operation..berjaya juga mamat tue..lepas habis belajar ni apa plan aku,aku ingat nak bukak bisnes kat perak,tempat ayah aku,sekarang ni pun ummi aku menetap kat perak..bisnes apa aku nak buka nie..erm biarlah lambat lagi..habiskan belajar aku ni dulu,baru aku fikir mengenai bisnes tue...as-salam ante alif,apa yang ante termenung?ya salam saudara ismail,ana cuma teringat kan kenangan ana dimalaysia,owh ya saudara ismail,ana dengar ante mahu jumpa prof mohd untuk hantar tesis terakhir ante,benarkah?ya benar sekali ante alif,ante mahu ikutkah?ana ingat begitulah,ana mahu bincangkan mengenai tesis akhir ana sebelum hantar pada prof mohd..kalau begitu ante alif selepas zohor kite sama-sama pergi ke fakulti.
   
   Alhamdulilah,syukur akhirnya berjaya juga aku habiskan pembelajaran aku di mesir,esok aku akan berangkat pulang kemalaysia,barang-barang pun siap aku kemas ni,tak sangka cepat masa dah berlalu,pejam celik dah 5 tahun aku kat sini..1 jangka masa yang panjang telah aku gunakan sebaik-baik nya...petang nanti aku mahu ke rumah prof mohd ada jamuan perpisahan dan doa selamat yang prof anjurkan..prof mohd adalah insan yang aku anggap ayah disini kerana banyak membantu aku,dan juga kawan-kawan aku disini..`ante alif kamu mahu unta panggang kegemaran kamu,alhamdulilah murah rezeki ana saudara yaacob,yaacob adalah penduduk tetap mesir sedikit berbadan gempal murah dengan senyuman,kalau bab makan dia lah yang paling hebat sekali,hanya dengan bau dia dah tahu ape jenis masakkan..ante alif kamu dah siap kemas barang-barang kamu untuk berangkat pulang esok?sudah prof mohd,cuma tinggal pokok-pokok kurma yang tak sempat dipacking,seloroh aku..malam itu semua ketawa kegembiraan,disini aku amat tenang dalam tak sedar aku air mata kegembiraan menitis...
   
   `Assalamualaikum ummi,saya dah sampai diterminal klia,saya tgu amir datang jemput,insyallah kalau tak de aral melintang pukul 5 saya sampai perak,`kamu hati-hati yer alif,ummi harap kamu selamat sampai,ummi dah sediakan makanan kegemaran kamu,laksa ummi,alamak ummi,ini yang x sabar nak balik,hampir 5 tahun kot ummi tak dapat bau laksa ummi,kamu jangan gopoh sangat alif,haty-haty masa dalam perjalanan nanti,baiklah ummi,ummi amir dah sampai,nanti apa-apa saya update dengan ummi ya..sayang dan rindu pada ummi...walaweh alif,jadi pak arab ko yer sekarang,redup mataku memandang wajahmu...,taubat aku insaf tgk muka ko alif...hahaha..`ko ni mir tak berubah,aku ingat dah berubah,tapi tengok skang muka ko semakin licin tak pecah rumah mcm dulu,aiseh man alif,cakap tue cover2 la sikit,ramai kot paramugari kat sini..jatuh la saham aku lif..`aku gurau je mir,dah la jum cepat kite bertolak nanti sampai malam pulak,risau ummi aku..baiklah tuan alif!!`ko tolong angkat barang-barang aku amir kat belakang tue,aku lenguh pinggang duduk 15 jam dlm flight..ewah selamber badak je ko suruh aku angkat...dah kira cantik aku datang jemput ko alif,,ala amir tolong la,nanti aku belanja ko makan donut purple feveret ko tue..`kau memang kawan sejati aku alif,hampir 5 tahun ko masih ingat donut feveret aku..     Riuh kalau aku dengan amir ni.hilang ciri-ciri dakwah aku kalau aku dengan dia,tapi dia la kawan yang banyak beri aku semangat bila aku down..erm!alif,aku nak tanya ni? macam mana hubungan ko dengan julia?ok ka tarak ok?ker berkaroake?....`Entah la mir,dah lama aku tak dengar pasal dia,senyap macam tue je,tapi aku ada juga stalker dia kat fb,dia keje kat shah alam skang nie..`ha,macamtue lif jum kite pergi jumpe dia dulu,jalan nak balik ke perak lalu shah alam dulu,boleh la aku tengok minah yang ko tergila-gila kan sangat tue..Kau jangan buat gila mir,tiba-tiba aku nak jumpa dia,5 tahun menghilang tak pernah jumpa,just chat kat fb,tiba-tiba aku nak jumpa..x kesior teman,ha!!kan dah keluar perak aku...kite gerak keperak terus la,lagipun ummi aku tengah tunggu aku tue,x sabar aku nak pelahap laksa ummi aku tue..ape!!ummi ko buat laksa lif,alamak ai aku pun dah mengidam sangat ni nak makan laksa ummi ko alif,seingat aku aku makan laksa ummi ko raya 6 tahun lepas..`ye lah mir nanti sampai kita makan puas-puas..aku pun dah lama juga tak makan laksa ummi aku tue..lain dari yang lain..
   
  `Asalamulaikum warah matullah hibarakatu..saya datang nak jual carpet!!ish ko ni amir banyak betul main nyer,nanti ummi aku simbah ko dengan air panas baru ko tahu..ala alif aku gurau jer kot..aku kan hepy good lucky in da world..Ya allah selamat juga kamu sampai kerumah alif,Ha` amir pun ade,masuk la ummi baru je lepas solat isyak..
kamu berapa lama cuti amir,makcik tengok kamu makin berseri-seri sekarang,bila nak bina masjid nya,kerjaya dah ade,`say amik cuty 5 hary makcik,nak habiskan masa dengar alif,pasal wajah berseri-seri nie saya makan jamu makcik tue yg muka bercahaya,haha!saya gurau je makcik,bab kahwin ni saya sendiri pun tak tahu makcik,mungkin lepas alif bina masjid baru saya follow makcik,ish!!ko ni mir kenapa pulak ko nak tunggu aku dulu,aku calon-calon anugerah skrin pon belom ada nie.aik?masih x de calon,sijulia tue mcm mane lak alif,bukan ke calon ko ke..julia?siapa julia tue alif?,tak sangka ank ummi dah ada buah hati,kenapa ummi tak tahu alif?mana ada ummi,si amir ni pandai-pandai buat cerita,err ummi alif ingat dalam masa terdekat nie alif nak bukak bisnes,alif ingat nak bukak restoran kat depan jalan tue..masa alif lalu alif rasa tapak tue sesuai nak bukak restoran..la kamu kan baru je balik dari mesir tue,cuba-cuba la bawak berehat,takpa ummi alif dah planning sejak dari mesir lagi..alif tak nak buang masa ummi..ikut kamu lah alif,ummi doakan yang terbaik je untuk anak-anak ummi..aik makcik anaka-anak je?saya mcm mana?beginilah nasib diriku yang malang owh...kamu ni amir,mula la buat drama melayu petang-petang..makcik anggap kamu dah mcm anak makcik sendiri,kamu pun makcik doakan yang terbaik..dengar tue amir,tengok bertapa kasih nya hati ummi aku..yerlah alif,aku tahu makcik sangat baik,sebab tue aku sayang juga ummi ko alif...hahax gitu ummi,aiseh terpanggil ummi..hehe...zana ada rumah makcik,saya tak nampak pun dia dari tadi?amboi amir tanya adik aku nampak,berkenan ke?tanya je kot alif,mana la tahu boleh jadi adik ipar ko ke..haha..aku gurau je alif!!

  Alif aku gerak dulu,nanti ko datang kl ko halo-halo aku,ha!! lagi satu,dah bukak restoran tue bagitahu aku,aku nak nak jadi pelanggan ko yang pertama,dan lagi 1,banyak satu ko ni mir!!hehe lagi satu,nanti zana balik cakap aku kim salam kat dia..hehe..insyallah kalau akuingat amir..`makcik saya bertolak dulu,doakan saya selamat sampai',Insyallah kamu selamat sampai amir..hati-hati bawak kereta tue...petang tue amir dah balik kl,rasa sunyi pulak mamat tue x de..tidak selalu  je buat lawak-lawak doraemon dia..erm..banyak bende aku nak seatle kan nie,kertas kerja untuk bukak restauran..pergi buat lesen kedai...selamat ada internet ni mudah aku nak buat semua kerja aku..lama aku tak bukak facebook,tengah ada masa ni online kejap la..ha!!!julia online?.....to be continue..........

4 comments:

  1. wahhhh , yey next2 ! wa dah baca dah . kahkah :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...nanti da siap wa post kan...hehehe :)

      tenkz baca ya

      Delete
  2. sangat menarik..cepat siapkan nak baca lagi...

    ReplyDelete